5 kroków do idealnie zorganizowanego domowego biura

Pewnie wiesz z doświadczenia, że domowe biuro, czy też jak wolą niektórzy, home office, bywa trudne do zorganizowania. W domu wszystko potrafi Cię rozpraszać. Niezłożone pranie czy brudny kubek po kawie nagle wydają się zdecydowanie bardziej palącym zadaniem niż mail od klienta. Ułożenie dokumentów na biurku i najbardziej ergonomiczne ustawienie oparcia fotela jest pilniejsze niż spotkanie z szefem. 

Do tego chcesz jeszcze mieć w miarę ogarnięte miejsce pracy. Co jest trudne, bo często pracujesz na kanapie w salonie albo przy stole w kuchni. Ciężko jest Ci też  kontrolować czas pracy, nie zaglądając na Facebooka zainstalowanego w telefonie. A nie masz przecież żadnego zegara pod ręką, bo nie potrzebujesz go w domu (przecież masz telefon!). 

Nie ma co się oszukiwać. Zorganizowanie biura w domu to nie bułka z masłem. Na szczęście wystarczy 5 prostych kroków, żeby ułatwić sobie skupienie się na tabelce w Excelu czy spotkaniu zespołu. Spróbuj, może Tobie też pomogą w lepszej organizacji pracy w domu.

Zorganizowanie biura w domu nie jest prostym zadaniem. W domu wszystko potrafi Cię rozpraszać.

Krok 1 — „wyjdź z domu” zanim zaczniesz pracę

Kiedy pracujesz w biurze, nie zabierasz ze sobą do pracy zmywarki czy pralki. Nie rozstawiasz na biurku kilku kubków z kawą czy śniadania na pięciu talerzach. Te same zasady powinny obowiązywać w Twoim home office. Zajmij się domowymi obowiązkami przed pracą, tak żeby nie rozpraszały Twojej uwagi po wejściu do „biura”.

Jeśli brudne pranie czy pełna zmywarka nie dają Ci się skupić na odhaczaniu kolejnych zadań w pracy, odhacz je jako pierwsze. Wstaw pranie i nastaw zmywarkę z samego rana, albo od razu po śniadaniu. Dzięki temu nie będziesz pracował w domu sam. Twój sprzęt AGD będzie Ci dzielnie towarzyszył. A sygnał pralki, który poinformuje Cię o skończonym praniu, może też być sygnałem dla Ciebie, że czas na przerwę na kawę.

Pościelone łóżko też może być dla Twojego mózgu sygnałem, że „wychodzisz do pracy”. Zwłaszcza że wielu z nas musiało zorganizować swoje domowe biuro właśnie w sypialni. Dużo łatwiej będzie Ci się skoncentrować na raporcie kwartalnym, jeśli nie będzie Cię rozpraszać widok na niepościelone łóżko.

Zjedz śniadanie przed pracą. I przestań obstawiać swój laptop kubkami z kawą i miseczkami z niedojedzoną owsianką. Skończone śniadanie, odstawienie naczyń i umycie zębów będzie kolejnym wyraźnym znakiem dla Twojego mózgu — zjadłem śniadanie, zaczynam pracę. Pamiętaj, żeby po śniadaniu posprzątać kuchenny stół, szczególnie jeśli jest Twoim stanowiskiem pracy.

Krok 2 —  postaw na organizer na biurko

Nasze domowe biura nie oferują nam zazwyczaj za dużo miejsca. Jeśli Twoje domowe biuro też jest niewielkie, postaw na biurku czy stole kuchennym organizer. Organizer na biurko nie zajmuje dużo miejsca, więc łatwo zmieścisz go na biurku obok laptopa, dokumentów i innych potrzebne do pracy „przydasiów”.

Organizer na biurko pomoże Ci zachować porządek w miejscu pracy. Nieważne, czy mowa tu o Twoim kuchennym stole, czy prawdziwym biurku. Dzięki organizerowi zawsze bez problemu znajdziesz ulubiony zakreślacz czy długopis. Nie będziesz już ich szukał pod stertą kserówek czy pod laptopem.

Organizer spełni jeszcze jedną funkcję w Twoim domowym biurze. Postawienie go na biurku czy kuchennym stole będzie jasnym sygnałem (dla Ciebie i domowników), że właśnie zaczynasz pracę. Z kolei odłożenie ołówków i długopisów na miejsce na koniec dnia, będzie znakiem, że Twój dzień pracy właśnie się skończył.

Organizer na biurko pomoże Ci zachować porządek w miejscu pracy.

Krok 3 — spraw sobie organizer i uchwyt na telefon w jednym

Porady dotyczące organizera nie są dla Ciebie? No tak, nie każdy z nas używa obecnie pióra czy ołówka w pracy. Ale każdy potrzebuje telefonu. Organizer na biurko z uchwytem na telefon pomoże wiecznym zapominalskim. Ciągle szukasz telefonu i brakuje Ci go pod ręką? Organizer z miejscem na telefon rozwiąże ten problem.

Uchwyt na telefon pomoże Ci też podczas spotkań online. Nie każda taka rozmowa wymaga komputera. Teraz kiedy będziesz się łączył z szefem czy kolegami na spotkanie, organizer na biurko potrzyma Ci telefon. Będziesz miał wolne ręce, żeby dokładniej wytłumaczyć, jak skomplikowany jest projekt, nad którym obecnie pracujecie.

A jeśli takie spotkanie się przedłuży, nie musisz się bać rozładowania baterii. Organizer na biurko z uchwytem na telefon ma też miejsce na podłączenie ładowarki. Nie będziesz już kombinować jak ułożyć telefon, żeby nie przerywać spotkania i podłączyć ładowarkę. Niestety, nie będziesz też mógł skończyć spotkania wcześniej z powodu rozładowanej baterii. 

No tak, nie każdy z nas używa obecnie pióra czy ołówka w pracy. Ale każdy potrzebuje telefonu. Organizer na biurko z uchwytem na telefon pomoże wiecznym zapominalskim.

Krok 4 — zainwestuj w zegar i kontroluj czas pracy

Tracisz niekiedy poczucie czasu podczas pracy? Może warto zainwestować w zegar stojący na biurko? Tak, tak, masz zegarek w telefonie. Niestety w telefonie masz też Facebook, Instagram i wiele innych rozpraszaczy. Zegar stojący na biurko będzie Ci dyskretnie przypominał, jak długo już pracujesz. Bez wciągania Cię w odmęty Internetu podczas pracy.

A co jeśli na Twoim biurku nie ma miejsca nic poza laptopem? (Ech, uroki domowego biura :). W takim razie zegar ścienny drewniany będzie rozwiązaniem. Drewno to przyjemny, naturalny materiał, więc taki zegar będzie po prostu ozdobą w Twoim domu. Nikt nie musi wiedzieć, że pomaga Ci w zachowaniu równowagi między czasem pracy i czasem wolnym.

Zegar stojący na biurko będzie Ci dyskretnie przypominał, jak długo już pracujesz. Bez wciągania Cię w odmęty Internetu podczas pracy.

Krok 5 — Uprzyjemnij sobie pracę

Jesteś w pracy, ale nie zapominajmy, że jesteś też w domu. Korzystając z tej okazji, możesz sobie pracę w home office uprzyjemnić. Wygodne (ale nie stare czy porozciągane) dresy na pewno zwiększą wydajność Twojej pracy bardziej niż niewygodna garsonka. Albo sztywny kołnierzyk zapiętej na ostatni guzik koszuli.

Zaparz sobie ulubioną herbatkę. Nawet jeśli zazwyczaj musiałeś z niej rezygnować, bo egzotyczne zapachy drażniły kolegów na open space. Jesteś w domu, możesz parzyć dowolne yerba mate i jaśminowe herbaty zielone, które uwielbiasz. Skoro wiesz, że dzięki nim praca minie Ci przyjemnej, czemu nie skorzystać?

Włącz muzykę. Oczywiście pod warunkiem, że umiesz się przy niej skupić. To kolejna przewaga home office nad biurowym open space. Jeśli w pracy mogłeś słuchać muzyki tylko na słuchawkach, teraz możesz poszaleć. Pamiętaj tylko, żeby nie dać się za bardzo ponieść słuchanym rytmom i nie przetańczyć godzin pracy. Jesteś w biurze, nie na dyskotece 😉

Tak jak większość rzeczy, domowe biuro ma swoje plusy i minusy. Niektórzy tęsknią za rozmową z kolegami, inni nie przepadaliza pogaduszkami przy kawie. Jednym brakuje codziennej przejażdżki rowerem do biura, drudzy cieszą się, że nie stoją codziennie w korkach.

Nieważne czy jesteś wielkim fanem home office. Ważne, żebyś zadbał o jak najlepsze warunki pracy dla siebie. Jasno określone godziny pracy, porządek na biurku i kilka umilaczy na pewno poprawią Twoją koncentrację i wydajność. I sprawią, że praca z domu wyda Ci się przyjemniejsza. Kto wie, może po zastosowaniu tych 5 kroków polubisz pracę w swoim domowym biurze?

Oceń nasz wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.